Tänk om pandemin hade inträffat för femtio år sedan?
Fotografduon Sallyhateswing från Köln besvarade frågan på ett fotografiskt sätt med Tamronobjektiven 28-75mm F/2.8 och 70-180mm F/2.8.
Permanent lockdown och inget slut i sikte? Vid en tidpunkt under pandemin drabbades de två kreativa hjärnorna i Sallyhateswing av lappsjuka. Men det finns inga spår av stagnation hos den Kölnbaserade fotografduon. Tvärtom: Av tristess sprudlar Sarah och Phil av idéer under tvångspausen och använder tiden till kreativa, fria projekt. Under lång tid hade de två två idéer för livsstilsfotografering som de nu helt enkelt har slagit ihop till serien "MyOwn4Walls": för det första, en fotografisk tidsresa till sjuttiotalet, för det andra, en bildberättelse om den extremt tråkiga pandemiska vardagen i hemmet.
"Inför fotograferingen funderade vi på vad som skulle ha hänt om coronaviruset och lockdownen hade inträffat för fyrtio eller femtio år sedan. Då fanns det varken smartphone eller Playstation. Med andra ord, vid en tidpunkt kommer väggarna närmare och närmare och man vet inte riktigt vad man ska göra med sig själv", beskriver Sarah idén bakom fotograferingen.
Lockdown utan internet
Sagt och gjort, Sallys anlitade två modeller som spelade ett par som genomlevde olika scenarier i den iscensatta sjuttiotalslockdownen. De hittade rätt plats i det unika "Park hotel 1970" i Michelstadt i Odenwald.
Det eleganta pensionatet vaknade 2011 ur en nästan tjugoårig lång sömn – och som inget annat hotell i Tyskland utstrålar det fortfarande sjuttiotalets atmosfär. Överallt finns det vinklar och vrår fulla av kuriosa.
"Från blommiga tapeter och orangeröda gardiner till telefonen med snurrskiva vid sängen, allt finns där som den bortskämda gästen från 1970 skulle förväntat sig", står det på hotellets webbplats. Rummens pärla är "James Last Suite", där bandledaren och arrangören bodde under sina besök i Odenwald.
Unik atmosfär
"Sviten fungerade som en vardagsrumskuliss, där våra två modeller fördrev tiden med att sticka och väva", säger Sarah. "Ibland tittar de på TV men där kunde de bara växla fram och tillbaka mellan tre kanaler. Hur som helst: TV-apparater med fjärrkontroll fanns redan på sjuttiotalet."
Och det bästa: På grund av lockdownen var hotellet ibland helt tomt. Fotografduon kunde dra nytta av obegränsade resurser och det fanns knappast några gränser för deras kreativitet. Det fanns dock en utmaning: Serien skulle utspela sig i en lägenhet och inte i ett lyxigt pensionat. "När vi valde perspektiv och bildsekvenser var vi därför tvungna att se till att allt såg ut som inom våra egna fyra väggar", säger Phil. Men med lite förberedelsearbete och planering med hjälp av skärmdumpar och mood boards löstes det snabbt.
Objektivvalet visade sig härmed vara till hjälp, eftersom Sallys fotograferade med de kraftfulla zoomobjektiven för Sonys fullformatskameror: Tamron 28-75mm F2.8 Di III RXD och Tamron 70-180mm F2.8 Di III VXD. "Fördelen med zoomobjektiven är att vi kunde anpassa sekvenserna mycket flexibelt", säger Phil. "Det var särskilt praktiskt i de mindre rummen, eftersom vi här naturligtvis var begränsade i valet av plats, och möjligheten att zooma gav oss en stor del av vår kreativa frihet tillbaka."
Hög upplösningsprestanda
Det viktigaste kriteriet för Sallys är och förblir objektivets prestanda för att uppnå den detaljskärpa som kunden önskar. Den höga upplösningen och den enorma skärpan i bilderna är anmärkningsvärd. "Objektivets upplösning är fantastisk", säger Sarah som var nöjd med att varje detalj i de ofta mycket små scenerna kan ses på bilderna. Hon designade en stickad halsduk särskilt för fotograferingen, som modellen fortsätter att sticka på i en av bilderna.
Underhållande tristess
Rekvisitan passar perfekt in i de stilfullt inredda rummen: Fantastiskt mönstrade väggdekorationer i märkliga färgkombinationer, gamla tidningar och tidlösa brädspelsklassiker som Ludo och schack gav rätt stämning. Det fanns också massor av snygga kläder som gjorde det glamorösa sjuttiotalet perfekt.
"Den största utmaningen var att få våra modeller att se uttråkade ut på ett uppfriskande sätt", tillägger Sarah. Här krävdes professionella skådespelarkunskaper, för till skillnad från lockdown-verkligheten blir Sallyhate-swing-bilderna aldrig tråkiga varken framför eller bakom kameran.
Sallyhateswing
Sarah Schmid och Philipp Johann står bakom namnet Sallyhateswing. Fotografduon från Köln arbetar internationellt inom livsstils- och människofotografering.
Deras mål är att presentera produkter och människor i bästa möjliga ljus för att sätta scenen perfekt för sina kunder. Innehåll, komposition och ljus är därmed de tre ingredienserna som de blandar om och om igen.
Webbsida: www.sallyhateswing.de