Michał Warda som är den ena halvan av kollektivet White Smoke Studio (den andra halvan är Dorota Kaszuba) är känd för att välja sina verktyg mycket noggrant. När det inte är bröllopssäsong arbetar han huvudsakligen i sin studio i Ochota, en stadsdel i Warszawa, eller ute i fält och organiserar mindre fotograferingar för marknadsföring, reklam och personliga varumärken.
När det gäller belysning använder han främst LED-paneler från Nanlite. Varför väljer han konstant belysning? Vi bad honom dela med sig av sina erfarenheter och visa oss några exempel på hur han använder LED-ljus i olika fotosessioner.
Vilka är fördelarna med LED-ljus?
- LED-ljus kan enkelt blandas med befintligt ljus när vi fotograferar på plats. Med Nanlite-paneler kan du bekvämt kontrollera de effekter som uppnås med gelfilter och modifierare. När vi använder RGB-paneler kan vi justera färgen mycket exakt, vilket gör att scenen ser enhetlig och naturlig ut. LED-paneler kan också lätt anpassas till arbete på fältet. Du kan koppla dem till ett vägguttag eller externa batterier, så du behöver inte använda stora och dyra elgeneratorer. De värms inte upp, är energieffektiva och stabiliserar effekt och temperatur inom några sekunder efter att de har satts på.
- Jag har märkt att om vi inte arbetar med professionella modeller eller skådespelare vänjer sig våra motiv mycket lättare vid konstant ljus. Jag kan skapa en intim atmosfär för att porträttera snabbare, vilket hjälper mig att få fram den fotograferade personens sanna natur.
- När man arbetar med olika videoljusmodifierare – diffusorer och flaggor – är det lättare och framför allt snabbare att få de effekter vi vill ha. Vi finslipar uppställningen snabbare och som ett resultat av detta går hela fotograferingen mycket smidigare.
- Vi gör ibland korta videor för våra kunders sociala mediekanaler. Uppställningen med LED-lampor är färdig och vi kan arbeta samtidigt och med samma utrustning.
Bara en lampa
Den här bilden togs med bara en Nanlite Forza 500-lampa placerad till vänster. Jag använde full effekt med dubbel diffusion (två diffusorer med ett galler och en ram på 120 x 120 cm). En flagga blockerade ljuset för att förhindra att det belyser bakgrunden för mycket. Sidobakgrunden till höger fungerade också som en svart skärm som absorberar för intensivt ljus.
Den högeffektiva Nanlite Forza 500 ger mycket ljus. Trots en liten bländare hade vi tillräckligt med effekt. Bortsett från det har Nanlite Forza 500 en fantastisk färgåtergivning, vilket avsevärt minskar den tid som läggs på redigering.
En belysning med två tuber
Vi ville få en bild som skulle bli snyggt utformad med enbart ljus och som inte skulle behöva någon ytterligare efterbehandling. Det här fotot behövde verkligen bara några få redigeringar. Vi använde oss av tre ljuskällor. Bakom deras huvuden hade vi en Nanlite Pavo Tube 15C. Ljuset på höger sida kommer från Forza 60 LED som mjukats upp med en diffusor. På samma sida, men inte i en linje, har jag placerat ytterligare en PavoTube 15C, den här gången med ett rutnät som gjorde ljuset mer fokuserat.
Vi tar med oss en uppsättning bestående av Nanlite PavoTube 15c och Forza 60B för nästan alla uppdrag. En liten lampa, många möjligheter.
Lindbergh med två ljuskällor
Det här fotot i Lindbergh-stil togs med två ljuskällor. En av dem, Nanlite Forza 60, riktades uppifrån mot håret för att ge det ett mjukt sken. Framtill placerade vi två V-flats (vikskärm) med en Forza 500 och en paraplysoftbox, men utan diffusorer. På så sätt uppnådde vi ett skarpare, mer fokuserat ljus som får en att känna att modellen sitter i solen. Genom att konvertera fotot till svartvitt fick det en fin textur och ett utseende som liknar teaterfotografering som jag ville uppnå.
Med LED-ljus är det mycket lättare att kontrollera effekten när man belyser ansiktet med hårt, direkt ljus. Att fånga nyanser och skuggor är avgörande för slutresultatet.
Nanlite Mixpanel i arbete
I den här reklamfotograferingen har jag använt två LED Nanlite Mixpaneler, tre PavoTubes och en blixt, allt tillsammans. Mixpaneler med full effekt var placerade på sidorna – det är en bra lösning om jag snabbt behöver sätta upp en färgstark scen med hög effekt. Gardinen bakom modellen belystes från varje sida med PavoTubes. Blixt med paraplyer användes endast för att fylla ut skuggorna. Nanlite Mixpaneler är som en schweizisk armékniv – mycket mångsidig. De erbjuder en ganska stor ljusyta så de fungerar bra när jag behöver belysa hela rummet eller simulera en solnedgång som kommer in genom dörren.
De ger ett starkt och skarpt ljus i ett brett spektrum av färger. Nanlite Mixpanel drivs dessutom med ett V-lock-batteri, så den är också extremt portabel.
Det bästa med RGB-lampor är de nästan obegränsade möjligheterna att skapa stämning i scenen. Det innebär oändligt kreativt nöje!
Morgonljus
Den här bilden från en förlovningssession visar min favorit-uppsättning för resor. Det är en kombination av Nanlite Forza 60B (Bi-color) med en projektor som i det här fallet simulerar solljus som kommer in genom ett fönster. Vi placerade den på balkongen under en mycket molnig dag men vi uppnådde effekten av en solig morgon. Vi placerade en gobo-skiva i projektorn som simulerar ett fönster med persienner, vilket understryker det naturliga utseendet i denna scen. Varför Forza 60B och inte 60? För att kunna justera en varmare vitbalans exakt – här ca. 4200K.
Vad är en gobo?
Inom studiofotografering innebär en gobo en modifierare som gör det möjligt att projicera ett mönster som imiterar naturligt ljus som tränger igenom trädens löv eller, i det här fallet, formen på ett fönster med persienner. Du kan skära ut en gobo ur plastskum men Nanlite har gjort det enklare om du använder ett projektorfäste för Forza 60/60B. Det är bara att skjuta in en av de många färdiga skivorna för att enkelt uppnå önskad effekt.
Omslagslook
Det här är ett bra exempel på skönhetsljus i en fotografering för personligt varumärke. Vi ville uppnå en riktigt fräsch look och använde därför tre ljus: Nanlite Forza 500, 300 och 60. Det huvudsakliga, mycket skarpa ljuset var Forza 500 med en reflektor som placerades till vänster och gav modellen denna fräscha look. Lägg därtill Forza 300 med en diffusor och en extra reflektor för att fylla ut skuggorna. På höger sida vid väggen gör Forza 60 en kantljuseffekt – ljuset reflekteras något och syns knappt på hennes kind. Vitbalansen ställdes in på 5500K för alla tre ljusen och som ett resultat uppnådde vi en mycket kommersiell stil. Man kan se att ljuset var tillräckligt starkt för att vi skulle kunna fånga det fladdrande håret med alla detaljer. Det är även en utmärkt uppställning för filmning.