Teknik i korthet – brännvidd och bildeffekt

Valet av objektiv kan dramatiskt förändra budskapet och effekten av ett foto. Här några tips från Tamron-ambassadören Long-Nong Huang.

Foto: Long-Nong Huang

Fotografering är att se. Vad vi ser beror på två saker: vår synvinkel och våra ögons synfält. Inom fotografering talar vi om perspektiv och brännvidd. Detta avser kamerans position och riktning samt synvinkeln för det objektiv som används.

Innan vi trycker på avtryckaren sker en mängd beslutsprocesser i vår hjärna: Vad vill jag visa? Hur stor ska personen eller föremålet vara på bilden? Vad vill jag se i bakgrunden? Vad ska jag utelämna? Dessa frågor vägleder oss – ofta omedvetet – i vårt val av perspektiv och brännvidd.

Bilderna till höger illustrerar vilken effekt kamerans synvinkel och objektivets vinkel har på bildens effekt. Motivet är detsamma i samtliga fall: en person i gul jacka står med ryggen mot betraktaren på en klippa ovanför en glaciär som tillsammans med en imponerande bergskuliss utgör bakgrunden.

Geniala effekter

På de övre bilderna fotograferade Long-Nong först personen och glaciären med vidvinkel (17mm) långt uppifrån och sedan med en standardbrännvidd (40mm) på kortare avstånd från en något annorlunda utsiktspunkt.

Bilderna nedan (75mm och 110mm) är båda tagna från samma utsiktspunkt. Med en längre brännvidd blir resultatet ett ganska platt, komprimerat bildintryck med till synes mindre rumsligt djup. Det ser ut som om bergen är mindre avlägsna från motivet.

Long-Nong visar hur denna teleeffekt kan tillämpas i praktiken i en Quick Tips-video på vår YouTube-kanal: han fotograferar en person med ökande brännvidd. På så sätt ökar han avståndet till personen på ett sådant sätt att han alltid framstår som lika stor på bilden. Bakgrunden blir mer och mer förtätad och blir en imponerande kuliss. Denna ”vertigoeffekt” används även i spelfilmer, till exempel i den franska svartvita kultfilmen La Haine från 1990-talet.

Översta raden till vänster: 17-28mm vid 17mm. Vidvinkeln ger en panoramavy med stor djupeffekt. Översta raden till höger: 28-75mm vid 40 mm. Med ett standardobjektiv och kortare fotograferingsavstånd kommer betraktaren närmare handlingen.
Nedre raden till vänster: 28-75mm vid 75mm. Med det lätta teleobjektivet ställs personen mot den mäktiga bergskulissen.
Nedre raden till höger: 70-180mm vid 110mm. Med en längre brännvidd kommer personen närmare och de avlägsna bergen verkar överväldigande.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste produktnyheterna, inspiration och erbjudanden.

©2024 Focus Nordic AB