Köpvillkor privat kund
Priser och betalning
Varje vara anges med pris inklusive moms. I kassan ser du det totala priset inklusive avgifter, moms och fraktkostnader. Betalningsvillkor finns angivna i kassan beroende av valt betalningssätt.
Fraktvillkor finns angivna i kassan beroende av valt fraktsätt.
Beställning och orderbekräftelse
Genom att genomföra ett köp hos Focus Nordic accepterar du dessa Allmänna Försäljningsvillkor. Genom att acceptera villkoren förbinder du dig att följa villkoren i sin helhet, samt godkänner behandling av dina personuppgifter enligt nedan. Frakt tillkommer, fraktpris anges i kassan under respektive fraktsätt.
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd att beställa från oss.
Vid orderläggning skickas en mottagningsbekräftelse rubricerad "Tack för din beställning" via e-post. Denna mottagningsbekräftelse innehåller information om innehållet i beställningen. I samband med att ordern expedieras från Focus Nordics lager, erhåller du via e-post en leveransavisering rubricerad ”Din order är på väg”.
Vi reserverar oss för tekniska fel eller liknande som resulterat i ett felaktigt pris eller felaktig information genom rätten att makulera en lagd beställning.
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi bekräftat din order. Vi har möjligheten och rätten att göra ett avdrag för nyttjande av produkten eller avsaknad av medföljande tillbehör vid ångrat köp.
Läs mer om ångerrätt på konsumentverkets sida.
Du har inte ångerrätt om:
Varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas och förseglingen brutits på produktens originalförpackning (exempel: filmrulle, programvara). Med försegling avses även teknisk plombering.
När du vill utnyttja din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den, med undantag för varor som har plomberade originalförpackningar.
Reklamationsrätt
Du har reklamationsrätt på alla produkter du köper hos oss upptill 3 år på samtliga produkter (på förbrukningsvaror som t ex batterier gäller tillverkarens garanti som kan vara kortare än tre år).
Avseende exakt garantitid, se produktens landningssida.
Service
För information gällande service och support, se https://www.focusnordic.se/returer-byten-och-reklamationer/.
Integritetspolicy & GDPR
Vi följer GDPR och gällande lagstiftning kring dina personuppgifter. Har du frågor om detta kan du kontakta oss via e-post: [email protected] eller läs nedan.
För information gällande vår integritetspolicy, se https://www.focusnordic.se/integritetspolicy.
Cookies
För information gällande cookies, se https://www.focusnordic.se/cookies.
Leveranser
Normal leveranstid från lagd beställning till att din order har levererats till din adress eller valt ombud är 2–4 arbetsdagar. Leveranstiden inkluderar alltså hantering från vårt lager samt transportörens leveranstid. Fraktpris anges i kassan under respektive fraktsätt.
Ej uthämtade paket hos ombud returneras till oss. För alla paket som inte löses ut debiterar vi returfrakt och hanteringsavgift, för närvarande 75:- som dras av från ditt återbetalningsbelopp.
Returer och byten
Vi debiterar totalt 75:- för returfrakt och hanteringsavgift, vilket kommer dras av från ditt återbetalningsbelopp. Returer sker med vår returfraktsedel med av oss vald transportör.
Returen ska skickas på samma sätt som den levererats från oss i form av brev eller paket. Vid byten levereras den nya varan fraktfritt till dig.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du:
- Om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss
- Om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss
Var vänlig kontakta oss om du behöver sända tillbaka en retur till oss. När vi har godkänt returen kommer vi att skicka en returfraktsedel och övrig dokumentation till dig.
Reklamationer
Vid skadat gods eller felaktigt levererad vara står vi för returfrakten.
För mer information gällande reklamationer, se https://www.focusnordic.se/returer-byten-och-reklamationer/.
Återbetalningsskyldighet
Vid utnyttjande av din ångerrätt, betalar vi tillbaka beloppet för varan eller tjänsten, med avdrag för returkostnaderna, för närvarande 75:- som dras av från ditt återbetalningsbelopp.
Återbetalning kommer att ske inom kort, dock senast inom 30 dagar från den dag då vi mottagit returen.
Se även konsumentverket och distansavtalslagen, samt EU:s gemensamma tvistlösningssida http://ec.europa.eu/odr.
Tvist
Eventuell tvist hänvisas till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Focus Nordic AB har som policy att följa ARN:s rekommendationer.
Köpvillkor återförsäljare
Priser
Angivna priser är nettopriser. Vi förbehåller oss rätten till omedelbara prisändringar vid omständigheter utanför vår kontroll - till exempel prisändringar från våra leverantörer, valutakursförändringar, etc.
Betalningsvillkor
Efter godkännande av vår kreditavdelning lämnas 30 dagars kredit från fakturadatum. Efter förfallodagen debiteras ränta med den räntesats som anges på fakturan.
Leveransvillkor och frakt
Order över 3.500:- levereras fraktfritt med av oss bestämt fraktsätt. För ej fraktfria order debiteras en frakt- och distributionsavgift på 100:-. Kostnad för begärd expressleverans debiteras med den faktiska fraktkostnaden. Detta gäller även frakt för varor som är särskilt skrymmande eller tunga. Eventuella restorder levereras fraktfritt.
Returhantering – Reklamationer och utbyten
Följande krav måste uppfyllas för att en retur skall kunna skickas till Focus Nordic:
- Returbegäran görs här och måste godkännas av Focus Nordic
- Felfria varor får ej returneras – endast om Focus Nordic har levererat fel vara
- Returer skall ej lämnas till våra representanter
- Frakt kommer att debiteras på ej godkända returer som mottagits av Focus Nordic
- Reklamation av inkuranta eller felaktigt levererade varor skall göras inom åtta dagar från mottagen leverans
Transportskador
Vid en transportskada:
- Rapportera skadan direkt till chauffören som ska dokumentera att sändningen är skadad. Viktigt att detta görs innan mottagen sändning signeras.
- Dokumentera skadan omgående vid mottagen leverans genom fotografering.
- Skicka in din anmälan till [email protected] med beskrivning av skadan, sändningsnummer, fakturanummer samt bifoga all form av dokumentation
- Spara emballage för vidare utredning
Övrig information
Focus Nordic förbehåller sig rätten att ändra samtlig information som innefattar men inte begränsat till eventuella felskrivningar, prisändringar, produkterbjudanden lagerbrist eller utförsäljningar.