Vår företagskultur
Förståelse för vilka vi är
Vi är den ledande europeiska distributören av foto, video och optik, men vi får aldrig glömma den enkla kärnan i vår verksamhet. Vi existerar bara om vi skapar värde för våra leverantörer, partners och kunder. Vi måste vara ödmjuka och produktiva i goda tider, och i utmanande tider måste vi visa viljestyrka, beslutsamhet och hårt arbete.
1/3 upprätthållande och 2/3 utveckling
Vi måste utveckla vår verksamhet samtidigt som vi upprätthåller den löpande dagliga verksamheten. Om det inte sker någon utveckling är det i själva verket en nedgång. Sträva alltid efter att fokusera 1/3 av din tid, energi och dina resurser på upprätthållande och 2/3 på att utveckla verksamheten inom din roll och ditt ansvarsområde. Detta gäller för alla medarbetare oavsett om du arbetar inom försäljning, kundsupport, produktledning, inköp, logistik, marknadsföring eller ekonomi.
Lätt att göra affärer med
Vi är lätta att göra affärer med för leverantörer och kunder. Ibland kallar vi oss skämtsamt för Nordens scouter, vilket betyder att vi är vänliga, ärliga, transparenta, respektfulla och ansvarsfulla. Skämt åsido, detta är en viktig del av vår organisationskultur.
Utan leverantörer finns det inget Focus Nordic
För leverantörerna är deras varumärken det viktigaste i världen. Som distributör måste vi respektera detta. Vi får aldrig framstå som likgiltiga, ointresserade eller arroganta. Vi delar med oss av all relevant information från leverantörer och partners inom vår organisation och med kunderna. Vi delar med oss av försäljningsdata, lager, försäljnings- och marknadsföringsaktiviteter, konsument- och marknadsinsikter med leverantörer.
Våra kunders verksamhet är vår verksamhet
Vår roll som distributör är att påverka våra kunders verksamhet positivt inom alla relevanta områden. Vi har kunder inom olika branscher, nischer, storlekar och med olika behov. Våra erbjudanden och insatser behöver anpassas för att passa olika typer av kunder.
Det är viktigt att kunna erbjuda snabba leveranser och effektiva lösningar för IT, logistik, delning av produktdata och service efter försäljning. Allt stannar upp om distributionen misslyckas.
Kärnvärden
Hängivenhet
Vi är hängivna våra varumärken, leverantörer, kunder och branschen, och det arbete som vi alla utför. Alla uppgifter är viktiga och oumbärliga. Engagemang, intresse och samarbete krävs inom alla funktioner och avdelningar. Vi är ett team som vi alla är hängivna.
Professionell och vänlig
Vi är professionella och vänliga. Vi behandlar alla kunder, leverantörer och kollegor med vänlighet, respekt och jämlikhet. Vi är självsäkra och agerar beslutsamt, men kommer alltid ihåg att aktivt lyssna på andras motiv och tankar. Det kommer också att skapa en bättre arbetsdag för oss alla, det ska vara roligt att gå till jobbet.
Tillgänglig
Vikten av att vara tillgänglig kan inte nog understrykas. Kunder och leverantörer kan kontakta vem de vill på Focus Nordic. Vi svarar snabbt på alla typer av kommunikationskanaler från kunder, leverantörer och kollegor. Beroende på vem du kommunicerar med kan WhatsApp, WeChat eller Messenger vara lika viktigt som fysiska möten.
Ansvarig
Vi är bekväma med att ta ansvar och fatta beslut. Vi har inte en nollfelskultur. Det är acceptabelt att göra misstag och vi tar ansvar för att rätta till våra egna misstag och undvika att upprepa dem. Detta gör oss trovärdiga som företag och som individer.
Omfamna förändring
Vi accepterar och omfamnar det faktum att det alltid kommer att ske förändringar. Krav från marknaden, kunder och leverantörer kommer att förändra vårt sätt att arbeta i framtiden. Vi strävar efter mångfald och respekterar olika bakgrunder, kulturella uttryck, kunskaper och erfarenheter bland kunder, leverantörer och kollegor.