Pentax 17 – en milstolpe för analoga fotografer

av vår norske ambassadör Bjørn Joachimsen

Det som ingen trodde skulle hända, har hänt! Cirka 20 år efter att de stora kameratillverkarna lanserade sina sista kameror för analog fotografering har Pentax kommit ut på marknaden med en helt ny kamera - Pentax 17!

När den förra analoga Pentax-kameran lanserades 2003 (Pentax *ist) trodde de flesta i fotobranschen att det var början på slutet för kameror som fångar ljus med film. Den digitala vågen verkade vara på väg att utplåna analoga kameror helt och hållet, och filmrullar skulle bli något man inte lätt kunde hitta, förutom som gamla och föråldrade. Det var det många som trodde. År 2024 håller vi nu en helt ny analog kamera i våra händer - Pentax 17. Vad var det som hände?

 

Vägrade att dö

Trots flera år av nedläggningar, konkurser och sjunkande försäljning fanns intresset för analog fotografering kvar. Från omkring 2012 började en utveckling som knappast någon hade förutsett. Försäljningen av analog film började öka, med hela 20% per år (ungefärlig siffra). Globalt, i Europa och i de nordiska länderna. "En blixt från klar himmel", tänkte många. Så visade sig dock inte vara fallet. Ökningen fortsatte år efter år. Nu - 2024 - kan vi se tillbaka på en period på 12 år där den årliga tillväxten på cirka 20% har hållit i sig. Mer än bara "en blixt från klar himmel" - eller en övergående trend. Detta ledde till att Pentax 17 dök upp till försäljning i kamerabutiker över hela världen i somras.

Pentax Film Photography Project

År 2022 tillkännagav Pentax (egentligen Ricoh Imaging) starten av ett Film Photography Project med målet att utveckla flera analoga kameror under de kommande åren. Vid den tidpunkten var mycket få detaljer tillgängliga, men det framkom antydningar om att den första kameran skulle vara en kompaktkamera, ha manuell filmspolning (och återspolning) och använda 135-film. Pentax tog in pensionerade kameratekniker för att utbilda nuvarande kamerautvecklare i hur man konstruerar filmupprullningsmekanismer och slutartider i en analog kamera.

Pentax 17-konceptet

Jag har haft möjlighet att testa Pentax 17 under ett par veckor och kommer att dela med mig av några användarupplevelser här. Men först lite om konceptet med den här kameran.

Pentax 17 är en så kallad halvformatskamera, vilket var överraskande (och kanske lite av en besvikelse) för många filmfotoentusiaster. "Half-frame" betyder att man får 48 eller 72 exponeringar på en 135-filmrulle, i motsats till de vanliga 24 eller 36. Negativformatet är alltså 17x24 millimeter. Halvformat är inte något nytt i 135-filmskameror. Legendariska kameror som Olympus Pen, Ricoh Auto Half, Yashica 72E och Canon Dial, alla från 1960-talet, använde detta negativformat. Intressant nog har det aldrig tidigare funnits en Pentax-kamera i halvformat.

När Pentax tillkännagav Film Photography Project 2022 var förväntningarna höga på den kameradesign som skulle presenteras. Kanske orealistiskt höga.

En enkel kamera med ett bra objektiv

Tekniskt sett är Pentax 17 en relativt okomplicerad kamera, om än mer avancerad och med fler användarinställningar än någon av de tidigare halvformatskamerorna som tillverkats. Den har manuell fokusering utan avståndsmätning (s.k. zonfokusering), automatisk justering av bländare och slutartid (med hjälp av den inbyggda ljusmätaren bakom objektivet) och är delvis konstruerad av plastmaterial. Men som alla vet är objektivet den mest kritiska faktorn för den bildkvalitet man kan uppnå med en analog kamera. Här har Pentax gjort ett mycket bra jobb. Objektivet är baserat på det utmärkta 32 mm f/3,5 vidvinkelobjektivet som sitter i Pentax Espio Mini (lanserad 1992). Eftersom Pentax 17 har ungefär hälften så stort filmformat jämfört med Espio Mini, har objektivet justerats till en brännvidd på 25 mm (motsvarande 37,5 mm för en kamera med 24x36 mm negativ). Den maximala bländaröppningen är fortfarande f/3,5.

Avancerad flerskiktsbeläggning

Det finns många faktorer som påverkar den bildkvalitet man kan uppnå med ett objektiv. Pentax 17-objektivet erbjuder hög detaljåtergivning, vilket tyder på utmärkt glaskvalitet och framgångsrik optisk design. Dessutom är antireflexbehandlingen viktig för att uppnå god kontrast och naturlig färgåtergivning. Det var en positiv överraskning att Pentax valde att utrusta objektivet med så kallad HD-multicoating. Pentax introducerade HD-multicoating för sina professionella objektiv 2023, som en utveckling av den välkända SMC-multicoating med en historia som sträcker sig över 50 år. Jag valde att fotografera min första rulle i Pentax 17 med Kodak Ektar 100. Detta är den skarpaste och finkornigaste färgfilmen på dagens marknad, perfekt för att utvärdera både skärpa och färger. Även om jag inte har genomfört något formellt kameratest, ger de bilder som presenteras här en uppfattning om vad man kan förvänta sig av Pentax 17.

Sommar i Tønsberg! Pentax 17 med HD Pentax Lens HF 1:3,5/25mm ger skarpa bilder med bra kontrast och korrekt färgåtergivning. Bilden är tagen med Kodak Ektar 100 och framkallad/skannad hos Stavanger Foto.

Många automatiska val

Det är lätt att kritisera Pentax 17 för att sakna helt manuella inställningar, men det gäller nästan alla prisvärda analoga kompaktkameror sedan början av 1980-talet. Välkända klassiker som Yashica T4, Olympus Mju-ii och Pentax Espio Mini erbjuder endast full automatisering utan möjligheter till manuella överstyrningar. Det är här Pentax 17 sticker ut. Pentax/Ricoh Imaging har ansträngt sig för att ge användarna en mängd olika automatiska alternativ för att påverka den slutliga bilden.


Pentax 17 erbjuder totalt 5 automatiska inställningar plus Bulb (B). De gulmarkerade alternativen anger att den inbyggda blixten används. De vita alternativen innebär fotografering utan blixt. Vid Auto bestämmer kameran själv om blixt ska användas.

Även om du inte kan justera bländare eller slutartid manuellt, erbjuder Pentax 17 automatiska funktioner som hjälper dig att skapa det visuella uttryck du vill ha. När du ställer programratten i läge Auto sker allt automatiskt vad gäller exponeringsinställningar och blixt. Om du vill ha helautomatisk exponering ställer du in ratten på P, precis som med en analog spegelreflexkamera eller en digital. Kameran erbjuder ytterligare två automatiska val, där det ena låter kameran välja största möjliga bländaröppning. Det här alternativet kallas, något missvisande, Bokeh. Den andra automatiska inställningen gör precis tvärtom - kameran använder längsta möjliga slutartid baserat på filmens känslighet (ISO) och tillgängligt ljus. Det sista programvalet utan blixtfunktion är B för Bulb. I det här läget ställer kameran in bländaren på full öppning och slutartiden blir lika lång som den tid du håller ned avtryckaren. Här kan Pentax trådlösa fjärrkontroll också komma väl till pass. Och ett stativ! (Pentax 17 har ett standard ¼" gänga på bottenplattan).

Dessutom finns det flera automatiska val där kameran använder den inbyggda blixten.


Vikingaskepp under konstruktion i Tønsberg. Bilden till vänster är tagen med exponeringsprogrammet P. Här skulle jag ha velat ha lite mer skärpedjup, och med ett automatiskt program för längre slutartid skulle kameran ha valt en mindre bländaröppning. Men då hade jag kanske riskerat att slutartiden hade varit för lång för att få en skarp bild. Bilden till höger är tagen med full automatik och blixt med kort slutartid. Det var många reflexer på skrovet och jag skulle sannolikt ha fått ett mer tillfredsställande resultat utan blixt.

Manuell fokusering

Kompaktkameror för 35 mm film har tre olika sätt att ställa in skärpan: autofokus, mätsökarfokus (sökarkamera) eller zonfokus. Den första typen är allmänt känd för de flesta moderna kameraanvändare. Avståndsmätarfokusering förknippas med kameror som Leica M-serien, sovjetiska Zorki-kameror och kameror från Contax, Nikon och Canon på 1950-talet. Pentax 17 är utrustad med zonfokusering, vilket innebär att man använder symboler placerade på objektivets ovansida för att justera fokusavståndet. Dessa symboler återspeglas också i sökarbilden. Därför måste du själv uppskatta avståndet. På objektivets undersida visas motsvarande avstånd för dessa symboler.


De sex symbolerna på objektivets ovansida visar hur du ställer in fokuseringsavståndet. Dessa symboler återspeglas också i kamerans sökare.


Fokusavståndsskalan, som sitter på objektivets undersida, visar det inställda avståndet i både meter och fot. Noterbart är att närgränsen är anmärkningsvärt kort och mäter 0,25 meter.

Diptyk

Som nämndes inledningsvis är negativformatet ungefär hälften så stort som ett standard 135-filmnegativ. Det innebär att du får två bilder i porträttformat sida vid sida på en vanlig 10x15 cm förstoringsutskrift från ett fotolabb. Detta ger en spännande och kreativ möjlighet att skapa små berättelser som består av två bilder som presenteras tillsammans. Detta koncept är välkänt inom måleri och fotografi som diptyk. En diptyk är ett konstnärligt eller litterärt verk som består av två delar, vanligtvis sida vid sida. Det kan vara två målningar, fotografier, tryck eller till och med två delar av en roman eller poesi som sammanställts för att visas eller upplevas tillsammans.

De bilder som visas här är tagna i porträttformat, vilket uppnås genom att hålla kameran i ett horisontellt standardläge. Det finns dock inget som hindrar dig från att ta bilder i liggande format. I så fall skulle bilderna placeras ovanför och under varandra på en vanlig labbförstoring.

Om du har din förstoringsapparat i ett mörkrum, en flatbäddsskanner som kan skanna film eller utrustning för att fotografera dina negativ, har du möjlighet att skapa berättelser med fler än två bilder. Här ligger potentialen för triptyker och kvadrattyker.


Eftersom Pentax 17 är en halvformatskamera kan du ta bilder i porträttformat som kommer att visas sida vid sida på en vanlig 10x15 cm-utskrift från ett fotolabb. Detta ger kreativa möjligheter och spännande berättartekniker. Bilden är tagen med Kodak Ektar 100 och framkallad/skannad hos Stavanger Foto.

Fördelar och nackdelar

+ Du kan njuta av nöjet med analog fotografering
+ Du får 72 bilder på en rulle som normalt skulle ge 36 bilder
+ Lätt och relativt kompakt kamera
+ Enkel att använda
+ Objektiv som ger skarpa bilder med bra kontrast
+ Du kan använda diptyk som en berättarteknik genom att koppla ihop din berättelse när du tar bilderna, inte efteråt

- Bilderna kan bli något kornigare jämfört med en kamera med ett 24x36 mm negativ
- Inga manuella exponeringsinställningar
- Ingen avståndsmätning med manuell fokus
- Fungerar inte med en traditionell mekanisk kabelutlösare

Användningsområde

Pentax 17 är i första hand en kamera för fotoentusiaster som föredrar analog fotografering och är mer intresserade av att fånga livets ögonblick än att krångla med kamerainställningar. En bra kamera för lekfulla och avslappnade fotografer som vill ta bilder till vardags och vid speciella tillfällen och som vill ha bilder som utstrålar en äkta retrokänsla. Men kameran kan också användas till så mycket mer.

 

Publicerad med tillstånd, originalblogginlägget finns på Bjørn Joachimsens hemsida.
Foton av Bjørn Joachimsen.

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Få de senaste produktnyheterna, inspiration och erbjudanden.

©2024 Focus Nordic AB