Returer, byten och reklamation privat kund
Ångerrätt
Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi bekräftat din order. Vi har möjligheten och rätten att göra ett avdrag för nyttjande av produkten eller avsaknad av medföljande tillbehör vid ångrat köp.
Läs mer om ångerrätt på konsumentverkets sida.
Du har inte ångerrätt om:
Varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas och förseglingen brutits på produktens originalförpackning (exempel: filmrulle, programvara). Med försegling avses även teknisk plombering.
När du vill utnyttja din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den, med undantag för varor som har plomberade originalförpackningar.
Returer och byten
Vi debiterar totalt 150:- för returfrakt och hanteringsavgift, vilket kommer dras av från ditt återbetalningsbelopp. Returer sker med vår returfraktsedel med av oss vald transportör.
Returen ska skickas på samma sätt som den levererats från oss i form av brev eller paket. Vid byten levereras den nya varan fraktfritt till dig.
När du utnyttjat din ångerrätt ska du:
- Om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss
- Om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss
Var vänlig kontakta oss om du behöver sända tillbaka en retur till oss. När vi har godkänt returen kommer vi att skicka en returfraktsedel och övrig dokumentation till dig.
Vid skadat gods eller felaktigt levererad vara står vi för returfrakten.
Reklamationsrätt
Reklamationsrätten är tre år för dig som handlar som privatperson. Det ger dig rätt att lämna in klagomål som gäller produkter som du har köpt hos Focus Nordic AB.
För att en reklamation ska godkännas måste felet på produkten vara ett ursprungligt fel. Det innebär att felet ska ha funnits redan vid leveransen och att det inte är du som kund har orsakat felet, till exempel genom att använda produkten på fel sätt.
Vissa produkter har kortare hållbarhet och kan påverka bedömningen av om det är ett ursprungligt fel eller inte, exempelvis produkter som bläckpatroner och batterier.
Så här reklamerar du en vara
För att reklamera en vara kontaktar du kundservice inom skälig tid efter att du upptäckt eller borde ha upptäckt ett fel. Maila [email protected] tillsammans med kvitto, information om felet, och eventuella bilder på produkten i sin originalförpackning.
Ett reklamationsärende tar vanligtvis cirka 4–6 veckor att hantera.
Skicka varan till oss
När du kontaktar kundservice får du instruktioner om hur du gör för att skicka produkten som du vill reklamera. Du får en fraktsedel och ett ärendenummer, därefter skickar du varan. Vi kan inte ta emot paket via post utan att du har varit i kontakt med oss.
Det är viktigt att du paketerar varan noggrant innan du skickar den till oss. Använd ett yttre emballage och stötdämpande packmaterial inuti. Du får inte klistra på en fraktsedel eller färgad tejp på produktens originalförpackning. Det är ditt ansvar att paketet klarar stötar, vibrationer och tryck, så att produkten inte tar skada vid frakten.
Ingen fraktkostnad tillkommer när du skickar en vara i ett giltigt garanti- eller reklamationsärende.
Det här händer sedan
När vi har tagit emot din produkt skickar vi den vidare till tillverkarens auktoriserade verkstad för genomgång. Om reklamationen blir godkänd av tillverkaren hjälper vi dig utefter regler i konsumentköplagen eller köplagen genom att i första hand reparera produkten.
Om vi eller tillverkaren efter genomgång av din produkt inte kan verifiera felet eller upptäcker att felet inte faller under reklamationsrätten, tillkommer en administrativ avgift på 250 kronor, returfrakt och eventuellt kostnadsförslag för reparation.
När det har gått mer än två år från kvittodatumet när du handlar som privatperson, är det du som är ansvarig för att bevisa att produkten har ett ursprungligt fel som faller under reklamationsrätten.
Returer, byten och reklamation återförsäljare
Reklamationsrätten är två år för dig som handlar som företagskund. Det ger dig rätt att lämna in klagomål som gäller produkter som du har köpt hos Focus Nordic AB. Som företagskund är du ansvarig för att bevisa att varan har ett ursprungligt fel som faller under reklamationsrätten direkt när du har tagit emot produkten.
Följande krav måste uppfyllas för att en retur skall kunna skickas till Focus Nordic:
- Returbegäran görs via detta dokument och måste godkännas av Focus Nordic
- Felfria varor får ej returneras – endast om Focus Nordic har levererat fel vara
- Returer skall ej lämnas till våra representanter
- Frakt kommer att debiteras på ej godkända returer som mottagits av Focus Nordic
- Reklamation av inkuranta eller felaktigt levererade varor skall göras inom åtta dagar från mottagen leverans
Transportskador
Vid en transportskada:
- Rapportera skadan direkt till chauffören som ska dokumentera att sändningen är skadad. Viktigt att detta görs innan mottagen sändning signeras.
- Dokumentera skadan omgående vid mottagen leverans genom fotografering.
- Skicka in din anmälan till [email protected] med beskrivning av skadan, sändningsnummer, fakturanummer samt bifoga all form av dokumentation
- Spara emballage för vidare utredning