Gatufotografering är ett sätt att utforska, hitta nya perspektiv och unika stunder varje dag.
Alla bilder tagna av Tomas Wikers | @tomaswikers
Till att börja med, några ord om att välja kamera
Vid gatufotografering vill du vanligtvis smälta in i miljön och inte dra uppmärksamhet till dig själv. Jag använder ofta ett kompakt point-and-shoot system som Ricoh GR III eller en kompakt spegelfri kamera som Fujifilm X-Pro2 med Samyang 12mm f / 2 NCS objektiv. En 23 mm eller 35 mm fungerar också bra och är förmodligen mer synonymt med gatufotografering. Dessa kameror är trevliga att ta bilder med och är lätta att bära med sig. På plussidan tror folk att jag är turist och bryr sig inte. Ibland använder jag också min Rolleiflex och det är en trevlig konversations-startare eftersom många människor är fascinerade av analoga vintage-kameror.
1. Motiv finns överallt
Ett gatufotografi behöver inte nödvändigtvis tas på en gata eller i en stadsmiljö. Små, roliga situationer kan uppstå var som helst där människor träffas - som i en park, på ett kafé eller i en frisörsalong. Stanna några minuter och titta runt för att se om något spännande händer. Om inte, gå vidare och prova en annan plats och gå tillbaka senare.
2. Var ett steg före
Fotografi handlar om att se men inom gatufotografering måste du försöka förutse en situation innan den händer. Intressanta stunder inträffar ofta plötsligt och du måste vara beredd. Se till att kameran är inställd på lämpliga värden för slutartid, bländare, ISO och fokus, så att du snabbt kan lyfta den mot ögat och ta din bild.
Om du ser att något intressant händer och du måste börja hålla på med kamerainställningarna, ja, då är ögonblicket är borta. Inom gatufoto har du bara några sekunder på dig att bestämma dig och du måste vara beredd. Jag brukar välja bländarprioritet och ställa in bländaren mellan f/5.6-8 och fokus från 3-4 meter till oändlighet. Jag har också några förprogrammerade lägen som är lämpliga för gatufoto, men ibland fotograferar jag också i programläget för att göra det snabbt och enkelt.
3. Dra fördel av bakgrunden
Posters and murals can be used as backgrounds to support the story. But avoid disturbing elements in the background, such as poles, trees or street signs that look like they are growing out from people’s heads.
4. Ha tålamod
Ibland måste du vänta länge på en bra bild. Välj ett objekt i en miljö eller ett ljus som verkar ha potential för en bra bild och bara observera det diskret. Om du har tur kommer en intressant situation så småningom att inträffa, vilket gör att all väntan är värd det.
5. Fånga rörelsen
Ett fotografi behöver inte alltid vara skarpt. Bilder med rörelseoskärpa har ofta ett något poetiskt uttryck över sig eftersom inte alla detaljer är superskarpa. När du fotograferar rörliga motiv kan du prova panorering med kameran och använda en lång slutartid, till exempel 1/15 sekund. På detta sätt blir bakgrunden suddig medan motivet självt blir relativt skarpt.
6. Böj dig ner
Att fotografera på raka ben ger sällan det bästa perspektivet. En låg kameravinkel innebär ett bättre möte med personen du vill fotografera. När du böjer dig eller lutar dig lite åt sidan får du ofta en mer intressant komposition. Det kan också vara lättare att bli av med störande element i bakgrunden.
7. Ljus och skugga
Ljuset är helt avgörande för fotografering. Solstrålar och skuggor kan ge en fin komposition och bidra med känsla. Ta några minuter för att prova olika inställningar för att se till att du får din perfekta bild och att din egen skugga inte syns på bilden. Du hittar ofta det bästa ljuset på morgonen och under sen eftermiddag. Kvällsljus och molnigt väder är bra för att få fram fina toner. Fotografering i starkt solljus bör undvikas om inte motivet specifikt drar nytta av det (vilket det kan). Men se upp för din egen skugga!
8. Svart-vitt eller färg
Färgbilder är bäst när färgen är en viktig ingrediens i kompositionen. En svartvit bild betonar innehållet och tvingar mer eller mindre tittaren att se motivet i bilden. Om du fotograferar i RAW-format kan du välja om bilden ser bäst ut i färg eller svartvitt efteråt. Om du väljer det senare är det viktigt att göra ett noggrant arbete i det digitala mörkrummet så att ljus, skuggor, kontraster och små, fina gråtoner verkligen kommer fram på rätt sätt i den färdiga bilden.